«خواب گندم» حکایت گمشدنهاست


رقيه بقائي/ «خواب گندم حکایت گمشدنهاست و شايد گم کردنها. خاله هاجر در خواب پی آسیابی می گردد برای آرد کردن گندم هايش . اما دريغ! آسیاب های شهر همه بدست زمانه نیست شده اند و حتی آس دستی پیرزن کوچه پشتی هم توسط فیلمسازان رفته و برنگشته...»
فيلم خواب گندم محصول حوزه هنري استان ارديبل جزو فيلم هايي است كه به مرحله داوري نهايي سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري راه يافته است. در ادامه نظر برخي از دست اندركاران اين فيلم را مرور مي كنيم.
- غریب منوچهری (نویسنده وکارگردان فیلم ): حوزه هنری در رشد و تعالی هنرمندان نقش اساسی دارد. هر چند در شهرستان ما حوزه هنری اداره و ساختمان ندارد اما حضور و تاثیر حوزه هنری اردبیل در جاهایی آن قدر موثر هست که فضای خالی سایر ادارات با ماهیت فرهنگی را پر می¬کند هرچند این ادارات در شهرستان ساختمان دارند ، کارمند دارند و بودجه و اعتبار دارند اما در بررسی دقیق تر نقش و تاثیر حوزه هنری مرکز استان به مراتب بیشتر از این ادارات است. به عنوان مثال حمایت از فیلمسازان شهرستان ها و برگزاری جشنواره تولیدات حوزه هنری نمونه بارزی از این عملکردهاست که باعث ترغیب و تشویق هنرمندان شهرستانی در مقاطع کشوری می شود. هنرمند شهرستانی فضایی برای حضور در کنار فیلم ساز دیگر مراکز و حتی تهران برای خود پیدا می کند. البته اگر این تولیدات علاوه بر این جشنواره بتوانند مستقیماً در رقابت های دیگر کشوری مانند جشنواره رویش و یا جشنواره های فیلم کوتاه کشور شرکت نمایند بیشتر سنجیده خواهند شد.
- غریب منوچهری (نویسنده وکارگردان فیلم ): در فیلم خواب گندم که با حمایت حوزه هنری اردبیل ساخته شده است. تمام عوامل از شهرستان پارس آباد انتخاب شده اند و این پتاسیل شهرستان پارس¬آباد را نشان می دهد. علاوه برآن حاکی از اعتمادی است که مرکز استان به هنرمندان شهرستان خود دارد. بازیگران این فیلم مصیب علیزاده ، هاجر نعمتی، علی محمدزاده،فرشاد جعفرزاده، سولماز ندایی و... هستند. تصویربرداری آن به عهده عمران جاهد بوده و یاشار منوچهری آن راصدابرداری کرده است. این تیم متشکل از اعضای گروه فیلم سازی موسسه فرهنگی وهنری مغان هنر این شهرستان هستند که چندمین تولید فیلم کوتاه خود را تجربه می کنند.
- سولماز ندایی(بازیگر نقش دختر ): من در این فیلم در کنار هاجر خاله و عمو مصیب یاد گرفتم چگونه می توان بزرگ بود و بزرگ منش این پیرمرد وپیرزن عاشق که زن و شوهر هستند علیرغم مشکلات جسمی خیلی قبراق تر از ما جوان ها در صحنه ها حضور داشتند. و هر وقت ما خسته می شدیم یا گلایه ای می کردیم ما را نصیحت می کردند. جالب بود که مش(عمو) مصیب روز سوم تصویربرداری، کادرها و محل دوربین را هم یاد گرفته بود و چندین مورد به چیزهایی اشاره می کرد که گروه متوجه آن نشده بود.
- (مصیب علیزاده بازیگر نقش آسیابان): بچه ها به من لطف دارند من و همسرم چندین کار فیلم کوتاه در این شهرستان واستان بازی کرده ایم. البته ما بازیگر نیستیم و در حقیقت بخشی از زندگی خود را در این فیلم ها انجام می دهیم. در حقیقت چند روزی با این بچه ها زندگی کردیم و جوان تر شدیم. بچه ها ما را تحمل کردند. البته آقای منوچهری چند سالی است دوست خانوادگی ماست و دوست چندین ساله پسرهایم هست.
- حرف آخر( غریب منوچهری): در این فرصت بدست آمده می خواستم از حمایت های بی دریغ حوزه هنری اردبیل به ویژه و مدیریت و واحد فیلم و عکس این حوزه آن تشکر نمایم. ما در شهرستان پارس آباد به طور خود جوش پنج دوره جشنواره فیلم و عکس برگزار کرده ایم که نقش اساسی در رشد و کشف استعدادهای محلی این شهرستان و استان داشته است و باید اعتراف کنم اگر حوزه هنری نبود به هیچ وجه این جشنواره جان نمی گرفت.








قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره